سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نرم افزار باشگاه مشتریان

کارت مغناطیسی

کارت مغناطیسی یا کارت مگنت نوعی کارت دارای تکنولوژی است که قابلیت ذخیره سازی و نگهداری داده را دارد و برای اموری نظیر احراز هویت، حضور و غیاب و امور مالی مورد استفاده قرار می گیرد. به بیان دیگر کارت مغناطیسی از انواع کارت های پی وی سی با خاصیت مغناطیسی است. این کارت برای ضبط و نگهداری اطلاعات از یک نوار مغناطیسی استفاده می کند که باریکه ای متشکل از میلیون ها ذره کوچک فلزی است. این نوار مغناطیسی که به صورت یک خط باریک در پشت کارت درج می گردد توسط دستگاه های مخصوصی، کد گذاری می شود و در نتیجه تماس و حرکت روی یک هد خوانده می شود. این قابلیت در این کارت ‌ها باعث شده است که بسیار منعطف بوده و از آن ها در موارد مختلفی استفاده شود. کارت مغناطیسی بر اساس استاندارد Iso7811 شامل سه track  اطلاعات است که ترک اول قابلیت ذخیره سازی حروف بزرگ انگلیسی و اعداد را دارد و ترک 2 و 3 فقط قادر به ذخیره اعداد هستند.


ویژگی های کارت مغناطیسی

 

کارت های مغناطیسی جزو محبوب‌ترین کارت ها در سیستم‌ های بانکی و دیگر سیستم‌های اعتباری هستند. استفاده از این نوع کارت PVC بسیار آسان است وامنیت بالایی دارند و به همین علت توسط سیستم ‌های مالی استفاده می شوند. همچنین این کارت ها را به دلیل داشتن قابلیت خواندن و نوشتن می توان به راحتی و به سرعت کد گذاری نمود.
کدگذاری کارت مغناطیسی

رمزگذاری کارت های مغناطیسی با استفاده از دستگاه هایی صورت می گیرد که به انکودر کارت مگنت معروفند. برای استفاده از انکودر کافیست کارت مگنت را از قسمتی که نوار روی آن تعبیه شده است در شیار مخصوص دستگاه بکشید و از طریق نرم ‌افزار مخصوص و سیستمی که به دستگاه متصل است، عملیات مختلفی را روی کارت ها انجام دهید.

انواع کارت مغناطیسی

    hi-co
    Lo-co

کارت های مغناطیسی را بر اساس میزان قدرت مغناطیسی که دارند در دو نوع هایکو hico و لوکو loco تقسیم بندی می نمایند. این دو نوع از نظر حافظه یکسان هستند و تفاوت اصلی آن ها در پاک کردن اطلاعات در نوار مغناطیسی است. قدرت مغناطیسی نوار هایکو از لوکو بیشتر است و داده های ذخیره شده روی آن نسبت به اطلاعات ذخیره شده روی نوار مغناطیسی لوکو دیرتر خراب می شود، به همین علت از این مدل در بیشتر کارت های بانکی مورد استفاده قرار می گیرد. کارت hico نسبت به کارت loco با دوام تر است. به همین دلیل از تکنولوژی کارت لوکو این نوع کارت های بیشتر جهت تولید کارت های پلاستیکی یک بار مصرف یا کارت هایی که برای زمان کوتاهی مورد استفاده قرار می گیرند مانند کارت های هدیه کاربرد دارد.
چاپ کارت مغناطیسی بانکی

 

مشخصات فنی کارت مغناطیسی

    کارت مغناطیسی مطابق با استاندارد CR80 در ابعاد 54 × 86 میلی‌متر طراحی شده است.
    نوار مغناطیسی این کارت از نوع HICO بوده و به‌ صورت یک نوار سیاه‌ رنگ با قطر نیم اینچ تعبیه شده است.
    کارت مغناطیسی در رنگ های مختلف از جمله کارت سفید خام، کارت مغناطیسی طلایی و کارت مغناطیسی نقره ای در بازار موجود می باشد.
    برای این کارت‌ نمی توان از قبل برنامه‌ نویسی کرد و باید ابتدا در محل نصب شود و به صورت هم‌زمان با دستگاه رمزنگاری شود.
    این کارت‌ نوعی کارت تماسی است که برای خواندن اطلاعات ذخیره شده روی آن باید از ریدر مگنت استفاده نمود.

کاربرد کارت مغناطیسی

کارت های مغناطیسی پی وی سی کاربردهای گسترده ای دارند. پرکاربردترین نوع آن ها کارت های بانکی است و دیگر موارد استفاده آن ها عبارتست از:

    چاپ کارت عضویت
    چاپ کارت وفاداری
    چاپ کارت گارانتی
    چاپ کارت تخفیف
    چاپ کارت هدیه
    چاپ کارت حضورغیاب و …

چاپ کارت مگنت مغناطیسی
چاپ کارت مغناطیسی

چاپ کارت مغناطیسی با استفاده از دستگاه چاپ کارت پی وی سی صورت می گیرد. همه ی این چاپگرها قابلیت چاپ کارت های پی وی سی را دارند اما برای تولید این کارت ها باید از چاپگری استفاده نمود که قابلیت چاپ اطلاعات متغیر را داشته باشد و همچنین قادر باشد نوار مغناطیسی را نیز کدگذاری کند. به صورت کلی برای چاپ کارت های PVC از دو روش چاپ افست و چاپ دیجیتال استفاده می شود که تکنیک چاپ افست برای چاپ کارت مگنت مناسب تر است. این تکنولوژی خود به دو صورت چاپ لمینتی و چاپ سینگل یا تک کارت انجام می شود که نتیجه ی یکسانی دارند ولی ویژگی ها آن ها متفاوت است. در چاپ کارت مغناطیسی PVC به روش چاپ لمینیتی این امکان به مشتری داده می شود که چاپ متغیر خود را در هر ناحیه از کارت چاپ نماید و در انتهای عملیات چاپ یک لایه لمینیت بر روی کارت درج می گردد که منجر به افزایش کیفیت و ماندگاری چاپ می شود.

برای خرید کارت مغناطیسی بهع وب سایت الما کارت مراجعه کنید.

 

منبع :

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_stripe_card

https://almacard.ir/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%BA%D9%86%D8%A7%D8%B7%DB%8C%D8%B3%DB%8C-magnetic-strip-card/

 

 

مطالب مرتبط:

کارت مایفر

 

ریبون هایتی



کارت مغناطیسی